Persekitaran fizikal bilik darjah adalah penting bagi pembelajaran kerana ia boleh menggalakkan atau menghalang pembelajaran. Persekitaran bilik darjah yang teratur merupakan sebahagian daripada pengajaran yang berkesan.
Menurut Marland (1975), suasana fizikal bilik darjah mungkin merupakan ‘kawan’ atau ‘musuh’ dalam pengajaran. Ruang bilik darjah perlu diurus bersesuaian dengan aktiviti pengajaran. Tempat duduk perlu disusun,papan kenyataan dihias dan karel pembelajaran dan rak-rak buku perlu dipasang. Di samping itu, pengurusan bilik darjah juga termasuk menunjukkan sikap positif terhadap sekolah dan pembelajaran secara umum. Seorang guru haruslah sentiasa menunjukkan contoh yang baik kepada anak murid mereka.
Bagi memainkan peranan sebagai pengurus yang berkesan, kita perlulah memahami kesukaran situasi bilik darjah dan mengenali faktor-faktor yang boleh membantu untuk menghasilkan suasana pembelajaran yang sihat.
Antara Contoh Lakaran9
1. Labelkan murid mengikut :
- PRESTASI BAIK : A1 - A10
- SEDERHANA : B1 - B12
- RENDAH : C1 - C6
- LINUS : L1 - L2
2.. Kedudukan murid boleh disusun berdasarkan kebolehan murid atau berasaskan keperluan
PdP(Interaksi murid).
3. Gunakan pelekat kuning bagi melabelkan sudut-sudut tambahan yang dirasakan bersesuaian dan
namakan sudut tersebut.
PdP(Interaksi murid).
3. Gunakan pelekat kuning bagi melabelkan sudut-sudut tambahan yang dirasakan bersesuaian dan
namakan sudut tersebut.
LAKARAN 1 LAKARAN 2
LAKARAN 3 LAKARAN 4
LAKARAN 5 LAKARAN 6
LAKARAN 7 LAKARAN 8
LAKARAN 9 LAKARAN 10
LAKARAN 11 LAKARAN 12
LAKARAN 13 LAKARAN 14
LAKARAN 15 LAKARAN 16
LAKARAN 17 LAKARAN 18
LAKARAN 19 LAKARAN 20
(credit to http://siscplusppdjj.blogspot.com/2015/02/lakaran-susunan-kelas-abad-ke-21-oleh.html)
No comments:
Post a Comment